Program dobre życie w chorobie

Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne, gdy chorujesz fizycznie

1. Obraz choroby

Co myślisz o swojej chorobie?

Czy widzisz swoją chorobę jako SZANSĘ, WYZWANIE, KRYZYS czy UDRĘKĘ? 

To, co myślisz o swojej chorobie bardziej, niż sama choroba może wpływać na Twoje samopoczucie, emocje, zachowania. Dlatego tak ważne jest, aby, to co myślisz, było realne! Bo wówczas będziesz mogła lepiej rozumieć swoją chorobę, lepiej nią zarządzać, nie pozwolić, by obciążała Cię emocjonalnie.

Choroba jako stres

Diagnoza i życie z chorobą to sytuacje stresowe. 

Etapy reakcji psychicznych na diagnozę choroby

To normalne, że po diagnozie czujesz na raz złość i ulgę, albo, że doświadczasz szoku, który odsuwa od Ciebie myśl, że jesteś chora. 

Szansa, wyzwanie, kryzys czy udręka?

Obojętnie, na co chorujesz, możesz traktować swoją chorobę jako wyzwanie lub kryzys. 

Sprawdzam!

Pierwszym krokiem, aby zmienić obraz choroby jest poznanie jej lepiej. Jak stać się ekspertką od samej siebie?

2. Strategie radzenia sobie

Jaki jest Twój repertuar sposobów, by radzić sobie z chorobą i tym, co ona niesie?

W chorobie najlepsze strategie to takie, które służą Tobie. Np. wyśmiewanie choroby nie jest gorszą czy lepszą strategią od jogi, modlitwy, prowadzenia dziennika, dbania o rodzinę. Ważna natomiast jest elastyczność: im więcej masz w swoim repertuarze różnych sposobów, które Ci pomagają – tym lepiej.

Emocje

Czy w chorobie mozna mieć pozytywny bilans emocjonalny? Tak. I są na to sposoby!

Nawyki

Pewnie wiesz, jakie nawyki wspierające zdrowie chcesz wprowadzić u siebie. Ale jak to zrobić skutecznie?

Tu i teraz

„Uzdrowieniem jest to, że choroba ie odbiera mi chwili obecnej” – powiedział Mariusz Wirga w podcaście ludzie i medycyna. Jak być bardziej obecnym?

Pacjenci Pacjentom

Wspierająca sieć społeczna jest kluczowa w chorobie – zajrzyj do naszej aplikacji, w której pacjenci uczą się od siebie, jak dobrze żyć z chorobą.

3. Wzrost

Czy wiesz, że możesz doświadczyć wzrostu osobistego mimo choroby / dzięki niej?

Zwrot w życiu, jaki prowokuje choroba, może poprowadzić Cię w różne strony. Wiedz, że jedną z nich jest WZROST OSOBISTY. Dzięki chorobie / mimo choroby możesz doświadczać pozytywnych emocji, znaleźć sens życia, odczuć wzrost sił wewnętrznych, poprawić relacje z innymi czy zmienić swoją filozofię życiową. 

Zasoby

Growth / fixed mindset

Uważasz, że możesz rozwijać się, rosnąć, budować na tym, co masz, czy przeciwnie – jesteś ograniczona np. przez swoją inteligencję, wiedzę, etc. Badaczka Carol Dweck pokazała, że to nastawienie (mindset) można zmienić.

Korzyści z choroby

Odnalezienie korzyści z choroby to świadectwo wzrostu. Możesz doświadczać poprawy relacji z innymi ludźmi, wzrostu sił wewnętrznych, możesz zmienić swoją filozofię życiową,  zacząć bardziej doceniać życie.

Program dobre życie w chorobie

Tutaj dowiesz się więcej o programie:

czym jest, jak może Ci pomóc, jak z niego korzystać, jak został stworzony.

Czym jest program dobre życie w chorobie

Jest to program zdrowia psychicznego dla osób chorych chronicznie, stworzony przez Fundację Ludzie i Medcyna na podstawie osiągnięć naukowych z zakresu psychologii zdrowia.

 Składa się z działań edukujących i wspierających, nieodpłatnych i odpłatnych. Z

 Uczestniczki w zależności od zaangażowania mogą: lepiej zrozumieć swoją psychikę w chorobie, rozszerzyć repertuar własnych strategii radzenia sobie, zwiększyć odporność psychiczną, lepiej funkcjonować na co dzień, doświadczyć wzrostu osobistego w chorobie.

Program jest uniwersalny – ponieważ można być zdrowym psychicznie niemal w każdej chorobie. 

 

Czy jest to program dla mnie?

-> jeśli żyjesz z chroniczną chorobą, np. łuszczycą, cukrzycą, niewydolnością nerek, RZS, SM, rakiem,

-> jeśli choroba lub jakiś jej aspekt znacząco wpływają na Twoje życie, np.  utrudniają funkcjonowanie społeczne, nadmiernie obciążają trudnymi myślami lub emocjami, wpływają na wygląd lub sprawność w sposób, który trudno Ci zaakceptować,

-> jeśli szukasz sposobów, jak wzmocnić swoją psychikę w chorobie, aby pomagała Ci, a nie przeszkadzała,

-> jeśli szukasz programu, opartego na wiedzy naukowej.

TAK, wówczas nasz program jest dla Ciebie:)

 

Jak psychologia rozumie "dobre życie w chorobie"?

Czy są sytuacje, kiedy program mi nie pomoże?

Tak. Jeśli doświadczasz silnego kryzysu psychicznego, przechodzisz przez epizod depresji klinicznej lub masz stany lękowe – najlepszym pomysłem jest poszukać indywidualnej pomocy psychoterapeuty lub lekarza psychiatry. 

 

Program nie zastąpii psychoterapii.  Może być traktowany jako program rozwojowy, wzmacniający zdrowie psychiczne, pomocny w sytuacjach doświadczania trudnych emocji i myśli, w tym obniżony nastrój, gorsze funkcjonowanie społeczne, lecz nie w stanach klinicznych, takich jak depresja, stany lękowe, inne.

Jakie są podstawy naukowe programu?

Program w całości oparty jest na koncepcjach i badaniach naukowych  z zakresu psychologii zdrowia, w szczególności: -> transakcyjna koncepcja stresu Lazarus, Folkman; -> zdroworozsądkowy model zdrowia i choroby Leventhal; -> koncepcja wzrostu posttraumatycznego Tedeschi i Calhoun; -> koncepcja dobrostanu Seligman; -> koncepcja dot. emocji pozytywnych Fredricsson; a także wielu innych.

Tworząc go opieraliśmy się na modelu wzrostu osobistego w chorobie przewlekłej prof. Marleny Kossakowskiej, który integruje powyższe kocepcje.

Przy tworzeniu ćwiczeń do praktyki własnej oraz interwencji psychologicznych, podstawami dla nas był model poznawczo-behawioralny, z uwzględnieniem tzw. trzeciej fali CBT.

Korzystaliśmy także ze wskazówkek dla praktyków zawartych m.in. w pracach: Bycie w chorobie”, “Dobre życie z ciężką chorobą”.

Czy program jest bezpłatny?

Większa część programu jest bezpłatna: wszystkie treści edukacyjne oraz instrukcje i plany ćwiczeń i zdań do pracy samodzielnej udostępniamy za darmo, na otwartych licencjach. Ponadto bezpłatnie dostajesz nasz newsletter, odcinki podcastu oraz bazę przydatnych lektur, filmów, kontaktów.

Działania odpłatne w programie to: warsztaty, kursy, szkolenia oraz indywidualne konsultacje psychologiczne.

Jak skorzystać z programu

Program składa się z kilku elementów, możesz skorzystać z wybranych lub ze wszystkich:

Edukacja

Teksty, grafiki, podcast, wideo – tworzymy je, aby pokazać, czym jest zdrowie psychiczne w chorobie i na czym polega dbanie o własną higienę psychiczną. 

 

Praktyka samodzielna

W naszej bazie ćwiczeń i zadań znajdziesz konkretne instrukcje, które pomogą Ci przejść przez proces odnajdywania własnych sił psychicznych w chorobie, dzień po dniu.

Kursy, warsztaty, konsultacje

Organizujemy też działania dla zamkniętych grup i prowadzimy konsultacje indywidualne, aby zwiększyć motywację do zmiany i 

Zapisz się na newsletter

Będą w nim informacje o naszych nowych publikacjach i naborze na kursy i szkolenia.